Dina - Frank Herbert - Life Couch

1. ožu 2022.

Dina - Frank Herbert



The Litany Against Fear

I must not fear.

Fear is the mind-killer.

Fear is the little-death that brings total obliteration.

I will face my fear.

I will permit it to pass over me and through me.

And when it has gone past, I will turn the inner eye to see its path.

Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.


Recenzirati Dinu je nemoguće i svaka čast svima koji su toga svjesni. Osobni dojmovi ovdje naprosto nisu dovoljni jer, suprotno uvjerenju nekih nakladnika da je samo realistično sranje vrhunska književnost u koju treba zaroniti, SF je prava hrana za mozak. Upravo zato smo se nas dvije odlučile na malo drugačiji pristup. Ako se sjećate, prije par dana na Instagramu smo vas zamolile da nam postavite pitanja koja bi iskoristile za ovo, nazovimo to za ove potrebe Dinacenzija 😂. Došlo je samo jedno pitanje 👀. Ali dobro, snaći ćemo se već nekako. Dugo vas već tlačimo s ovom knjigom. Vi koji niste čitali vjerojatno se pitate što je tu tako posebno? Vi koji pak jeste...možda vam je sve jasno, a možda ipak ne dijelimo mišljenje. 


ANA: Za početak jedno teško pitanje 😈. Tko ti je najse..., pardon najbolji lik i zašto? Ono jedno pitanje koje smo dobile, sjećaš se, bilo je o Gurneyu. Možda on?

O Gurneyu bi se dalo puno toga reći i svakako je jedan od bitnijih likova za samu radnju, pogotovo Mesije. Njegova sposobnost da glazbom umiri ljude dok u isto vrijeme ubija kao od šale moćna su kombinacija. Još pamtim izjavu: Mood is a thing for cattle or for making love. No, ono što je meni na muškarcima privlačno je odlučna nježnost i u tom smislu vojvoda Leto je moj izbor. Iako je kratko dio priče, a znamo i kakva mu je bila sudbina, njegova hrabrost i vještina vođenja ljudi oblikovali su mladog Paula jednako kao i majčino religijsko učenje. 

Gurney Halleck, the troubadour-warrior. Thufir Hawat, the old Mentat Master of Assassins. Duncan Idaho, the Swordmaster of the Ginaz. Dr. Yueh, a name black in treachery but bright in knowledge. Lady Jessica, who guided her son in the Bene Gesserit Way. Duke Leto, whose qualities as a father have long been overlooked.

ANA: Jesi gledala dokumentarac o Jodorowskom i Dini?

Nisam i hvala ti što ću i noćas ostati budna 😁. Čitala sam malo po IMDB-u dok sam istraživala. Za one koji ne znaju, Jodorowsky je imao ideju za snimanje filma Dina koja se izjalovila. Htio se odmaknuti od predloška, potrošiti puno love, da film traje ko maraton i da se nakon njega osjećate nadrogirano jer je bio protiv droga. Ukratko - ali pogledajte sami.

There is in each of us an ancient force that takes and an ancient force that gives.


ANA: Koliko se radnja knjige poklapa s onom današnjeg svijeta? Možda ova aktualna situacija?

Aktualna situacija žalosti me više nego riječi mogu opisati. Činjenica da u samo nekoliko mjeseci čovječanstvo od putovanja na Mars završi opet u 40-im godinama mi je porazna. Politika Dine slična je kao u mnogim fantasy romanima - npr. GOT, a naizostavna je komparacija i sa serijalom Ratovi zvijezda, iako mi Dina skupa sa svim nastavcima više naginje fantasyu čisto iz razloga što se definitivno ne radi o granici mogućega nego daleko iza toga. Dina je i filozofsko-egzistencijalno razmatranje svega ljudskoga, pa čak i onoga čega se sramimo. No, vratimo se začas politici!

Imperij u Dini sastoji se od 5 velikih kuća koje nekad trguju, nekad ratuju, nekad i oboje. Svaka od njih vlada nad određenim planetima. Kompanija CHOM ovisi o začinu koji osigurava prolaz kroz Prolaz (Guild). Prva kriza Imperija nastaje kada se zakompliciraju stvari između dvije kuće - Atreides i Harkonnen. Kuća Atreides (Paul, Leto i Jessica) dobili su naređenje od cara da zamijene kuću Harkonnen i vladaju na Arrakisu, dalekom pustinjskom planetu. Zašto? Jer kuća Atreides jača i car ih se boji te će radije prekršiti sve zakone i podržavati korupciju, što nam je svima i te kako poznato. Ove 2 kuće predstavljaju arhetipsko dobro i zlo, pravdu i nepravdu, ljepotu i ogavnost. Hladni rat ili Ukrajina i Rusija, svejedno je. Gdje god ima borbe, možemo se sjetiti Dine koja ne prikazuje samo umijeće ratovanja nego i diplomacije, špijunaže, preživljavanja i evolucije. 

Dina prikazuje i druge uvijek aktualne društvene pojave - kapitalizam i zgrtanje bogatstva naočigled svima stvara moć iznad koje je teško vladati. Uzmimo za primjer Amazon koji vlada tržištem radne snage ili Gazprom koji vlada važnim prirodnim resursom. S njima se ne pregovara, oni se ne prilagođavaju. A ne možemo zaboraviti niti Crkvu čijim je pravilima kojima je sve podređeno, čak i ljudski životi. Njihova spona s politikom, želja za moći, usmjerenost na podčinjavanje članova izmišljenim proročanstvima te vladavina temeljena na strahu, očaju i nadi jezivo je zorno prikazano. 

Općenito, Dina se oslanja na Jungovske arhetipe likova: ratnik/heroj, zlikovac, čuvar, vječno dijete, majka, glasnik, mentor, buntovnik, mudrac, djeva, zvijer itd. U svakom vremenu tražimo junake, borimo se protiv zlikovaca, žudimo za brižnim majkama, slušamo mudrace i bježimo od zvijeri koje vrebaju u skrovitim dubinama, najčešće nas samih...

When religion and politics travel in the same cart, the riders believe nothing can stand in the way.

ANA: Kako ti se svidio najnoviji film?

Jako! Znam da ima oprećnih mišljenja, no prva dva filma Dina mi u usporedbi s ovim novim izgledaju kao prvoklasna parodija u maniri ,,Znam što si radila prošlog ljeta''. Moj dragi kaže da mu je film dosadan i spor, a ja kažem da je hejter jer sam oduševljena svime - od izbora glumaca, do kostimografije, glazbe, specijalnih efekata...pravi moderni klasik i jedva čekam nastavak. Film je ispravio i neke objektivne zamjerke koje imam prema romanu, npr. činjenica da u romanu odmah na početku otkrijemo tko je izdajnik, što ubija napetost. Neke scene i detalji su izostali, što ljudi uglavnom navode kao zamjerku filmu, no treba imati na umu obim knjiga i shvatiti da se negdje mora napraviti rez. Inače, film prati radnju jedno 60% prve knjige, tj. dijela koji se zove Dina (drugi dio je Muad'dib ili ukratko drogirane orgije, a treći Prorok ili razvoj ljubavne veze Paula i Chani). Čitav serijal ustvari broji čak 24 naslova u kojima je sve detaljno objašnjeno, pa kome je malo...evo i cjelovitog popisa!

A time of love and a time of grief...


KATA: Što misliš da bi ljudi trebali znati prije nego krenu s čitanjem Dine?

Već smo pričale o ovome i nismo se baš u potpunosti složile 😂. Da, Dina je (SF) klasik, ali to ne znači da bi je svi trebali pročitati. Zapravo, čitati i razumjeti nisu dvije iste stvari. Dina je teška knjiga, poprilično. Puna je "mina" koje nije lako razumjeti niti ljudima koji su već upoznati s SF-om. Evo ja, da nisam imala pomoć u vidu ovog muškarca koji se dolje spominje (spojlala sam vam Dinacenziju 😂) ne bi uspjela sve razumjeti. Jer Dina nije ''samo'' Dina. Dina je puno šira priča u kojoj se puno stvari objašnjava u drugim knjigama. Tko su mentati, što znači jedan planet jedan narod, a tek Bene Gesserit red? I dobro, sad će se netko pitati zašto nisam čitala,,po redu" - Dina jest prva knjiga u originalnoj postavi, tj. šestologiji koju je napisao Frank Herbert, a postoji još 6 knjiga koje kronološki prate radnju i u kojoj se neke stvari objašnjavaju napisane od strane Briana Herberta i Kevina J. Andersona. Ja sam dobila izravnu uputu da čitam prvo Dinu jer je to daleko najbolja knjiga ove serije. 😂 Dakle, ako baš želite, prije samog čitanja ove knjige treba biti barem malo upoznat s tematikom, definitivno ne trebate niti čitati ako vam se te knjige ne sviđaju, ali pogledati koji film...npr. Dinu 😂.

KATA: Znam da jedan poseban muškarac u tvom životu obožava Dinu - što se njemu posebno sviđa, da čujemo malo i mušku perspektivu?

Haha, da, da. Sad svi garant misle sex, drugs and rock´n roll 😂. Ukratko, njemu se sviđa dubina. Svijeta, svemira, čega god želite. Tipično kratak odgovor za muškarca. Kad malo bolje razmislim, to je tako. Frank Herbert nam je ponudio čitav svemir, a isključivo je na nama da mu istražimo dubine. Znate što mi se najviše svidjelo, sposobnost njega da mi odgovori na svako pitanje. Malo me sve to podsjeća na Harry Pottera, gdje ja isto uvijek imam odgovor. Sigurna sam da je to jedan od razloga zašto mi se obje stvari toliko sviđaju. Dubina.  

KATA: Kako bi usporedila ovakav jedan SF klasik s modernim serijalima poput Prostranstva?

Hm...teško pitanje. Dina je jedan od temelja SF-a kakav danas poznajemo i bez kojega je teško zamisliti neka kasnija djela, knjige, ali i filmove. Onaj, sad već gore muškarac, bi se krstio, ali meni ovo čak nije pravi pravi SF. Više mi je kao neka kombinacija toga i Fantasya, kojemu je pomalo ponekad usmjeren, ono 95%:5%. Science Fantasy 😂😂. Već ga vidim kako koluta očima. Da se razumijemo, ne mislim ja baš tako, ali da mi ima tih nekih sumnjivih stvarčica...ima.

Prostranstvo je punokrvna, bez milosti (i Dina je), lepršava i otkačena Space Opera (pod žanr SF-a). Ono što mogu usporediti su likovi u oba serijala. U početku sam imala dojam da su ti likovi pomalo hladni i distancirani, međutim kasnije sam si tu tezu pobila. Ima hladnoće u njima, ali ima i onog nečega, one iskrice radi koje vam srce poskoči. Oduševljena sam sa činjenicom da se to odnosi i na pozitivce i na negativce. S jedne strane imamo one drage ljude, pune razumijevanja, spremne pomoći uvijek, ali i dalje pomalo rezervirane. S druge strane su tu oni bezosjećajni likovi i nadasve proračunate osobe u kojima opet izviri poneki čin dobrote. Naravno ima isključivo jednih i drugih, ali ta lepeza likova je pravo bogatstvo. U suštini jako zanimljive stvari.
Moram reći i da me Dug put do malog, gnjevnog planeta podsjetio u svojim osnovnim crtama na Dinu.  

KATA: Za kraj, tvoj omiljeni citat (moj Kindle je pun😂)? 

E sad ćeš me ubiti, ali (pokušala sam već sto puta) ja to ne mogu. Ne sjetim se, ne odgovara mi, živcira me. Zaključak je da po previše stvari "čačkam" u životu, ne želim još i po knjizi 😂.  


P. S. Planiramo i nastavke :)


Nema komentara:

life.couch. Pokreće Blogger.

Istaknuti post

Najbolje od 2022.

Dragi svi, jedan neizrečeni plan bez roka trajanja je truditi se donositi zanimljiv sadržaj, a vjerujem da ne može zanimljivije od ovoga: up...

Impressum